09 April, 2012

Minggu Sains & Matematik 2012


06 APRIL 2012 - SEREMBAN- Pada 02 April 2012 hingga 06 April 2012 guru- guru bidang Sains dan Matematik  Sekolah Dato' Abdul Razak telah mengadakan minggu Sains dan Matematik. Aktiviti ini merupakan acara tahunan di SDAR. Pada hari Isnin, 02 April 2012 upacara perasmian telah diadakan di Dataran Bestari . Upacara ini telah dirasmikan oleh Tuan Hj Zakaria Bin Md Zin, Pengetua Cemerlang Sekolah Dato ' Abdul Razak dengan jayanya. Pada sebelah petang, pertandingan sudoku telah dijalankan. Pertandingan ini terbuka kepada setiap tingkatan dan telah mendapat sambutan yang cukup menggalakkan.

             Pada hari yang berikutnya , sebanyak dua pertandingan telah dijalankan pada sebelah petang. Pertandingan yang telah dijalankan ialah pertandingan kuiz olympiad dan icas.Pertandingan ini juga telah dibuka kepada setiap tingkatan.Pertandingan ini dijalankan untuk menguji pelajar SDAR dalam pengatahuan matematik.Setelah dua hari minggu Sains dan Matematik berlalu,pada hari Rabu banyak pertandingan yang telah dijalankan. Antaranya, pertandingan Solar Boat , Solar Car , (EEC), Science Show, Pameran Sains dan Pelancaran Roket.Selain itu juga, pada hari tersebut banyak pelajar dan guru dari sekolah rendah telah datang ke SDAR untuk menyaksikan sendiri minggu Sains dan Matematik di SDAR. Lawatan dari sekolah rendah ini juga telah memberi peluang kepada pelajar SDAR untuk menonjolkan kebolehan diri dalam aspek  penyampaian  apabila bertemu dengan orang luar.

             Pada hari seterusnya, pertandingan yang tidak selesai telah bersambung. Kini tibalah hari yang mendebarkan bagi pelajar SDAR yang mengambil bahagian kerana keputusan akan diumumkan. Setelah mendapat hadiah yang disampaikan oleh pengetua para pemenang  berasa gembira kerana telah menggondol hadiah yang diinginkan. Berakhirnya penyampaian hadiah maka berakhirlah minggu Sains dan Matematik SDAR bagi tahun 2012.

           Sekalung apresiasi buat ayahanda tercinta, Tuan Haji Zakar ia Bin Md Zin, Tuan Pengetua Cemerlang kerana telah memberi banyak dorongan dan sokongan sepanjang MS&M ini berlansung. Tidak lupa juga, Puan Hajjah Haslina Binti Haji Mohd Ali, Guru Kanan Matapelajaran Sains dan Matematik kerana telah bertungkus lumus mengelolakan minggu ini. Bagi, guru-guru bidang sains, tahniah kerana dapat menjayakan minggu ini dengan sempruna.

Tuan Haji Sahak Bin Ahmadun turut turun padang

Pertandingan Teknologi Pelancaran Roket


Ekzibisi Sains Kimia


Pertandingan EEC


Upacara penyampaian hadiah

Majulah Sains dan Teknologi Ke Arah Masa Hadapan Yang Sejahtera
















              

0 comments :

Post a Comment